(Pickup) Trucks

Elke zichzelf respecterende Southerner heeft een pickup truck. De ‘truck’ (zoals de vehicels hier liefkozend genoemd worden) stamt uit de tijd dat de meeste Southerners nog boer waren. De stadse Southerner van vandaag ontleent een groot deel van zijn/haar imago nog altijd aan de truck. Dat een truck voor hen net zo veel nut heeft als een Mountainbike voor een Hollander mag de pret niet drukken.

Vaak zie je nog echte trucks langs de weg staan. Meestal half weg geroest bij een oude boerderij, maar soms ook totaal omgebouwd bij een custom car shop. Het prototype Southern truck is de ’48 Ford Flathead v8 (net zo een als wij in ons logo hebben bij de Groene Amsterdammer). Deze trucks werden intensief gebruikt, en de eigenaar had vaak geen geld om kapotte onderdelen te vervangen.  Zaken als ruitenwissers, remlichten, bumpers en geluidsdempers zijn niet strikt noodzakelijk om van A naar B te komen. Een grote steen doet het altijd goed als handrem. Wat uiteindelijk overbleef was de met een v8 aangedreven versie van een Amsterdamse stadsfiets.

In 1957 introduceerde Ford de Ranchero. Een soort sedan met laadbak en Cadillac-achtige staartvinnen die weinig met de authentieke plattelands truck te maken hebben. De truck zou nooit meer dezelfde zijn.
Tegenwoordig zie je nog wel eens een wat kleiner jaren ’70 model truck rondrijden met een ouder iemand achter het stuur. Niet meer gewassen sinds de aanschaf, een achterlicht wat met tape gemaakt is en een rechter buitenspiegel die op half zeven hangt – dat is nog een echte. De extreem grote, glimmende, verhoogde en met allerhande toeters en bellen voorziene truck zoals die nu de snelwegen domineert is altijd verdacht schoon en krasvrij. Het enige vieze wat daar vaak op te vinden valt is een bumpersticker met een ‘rebel flag‘.

Plaats een reactie